Do słownika języka polskiego weszło stosunkowo niedawno słowo
influencer.
To człowiek, który tworzy, publikuje, zabiera głos w różnych
sprawach – to wszystko na forach internetowych.
Influencerzy zarabiają,
publikując w sieci swoje wpisy, a ich
zarobki bywają bardzo pokaźne.
|
Źródło grafiki - tutaj
|
Pijarowcy i marketingowcy intensywnie współpracują z
influencerami, bo to jedna z lepszych dróg promocji towarów i usług. Wydajnie
pracującym influencerom są w stanie przeznaczyć spore kwoty na reklamę.
Monetyzacja zainteresowań to obecnie jedna z lepszych form
zarabiania w sieci.
Zalety bycia influencerem:
- Zarabianie pieniędzy bez
wychodzenia z domu.
- Szansa na pracę z każdego
miejsca na świecie – możliwość wyjechania na kilka dni i kontynuowania
działalności.
- Praca w godzinach dla nas
odpowiednich – jednym dniu można działać
przez 12 godzin, a w innym odpoczywać do woli. Wybór należy do samego
zainteresowanego.
- Możliwość opuszczenia
miejsca pracy, w celu załatwienia sprawy i zrobienia zakupów.
- Oszczędność na dojazdach
do pracy.
- Niewielka powierzchnia na
miejsce pracy – wystarczy niewielkie biurko.
- Małe koszty zakupu sprzętu
– wystarczą średniej klasy komputer i smartfon, biurko, ergonomiczny fotel.
- Samodzielne ustalenie
wysokości pensji 😊
W jaki sposób stworzyć dobry kanał influencerski?
- Na początek należy
określić, co jest naszą mocną stroną, na czym dobrze się znamy. Trzeba usiąść z
kartką papieru i wynotować wszystko, o czym moglibyśmy informować potencjalnych
odbiorców. Możemy spróbować swoich sił zarówno w branży niszowej, jak i popularnej.
Następnie trzeba stworzyć coś, co nas będzie wyróżniało – styl, język przekazu,
nazwę, logo. Wszystko musi nosić znamiona spójności, a zarazem oryginalności.
Dobrze, aby być ekspertem w jakiejś dziedzinie, choć można też spróbować sił na
płaszczyźnie, którą dopiero rozpoznajemy. To może być ciekawe z punktu widzenia
odbiorcy, bo będzie on śledził krok po kroku dochodzenie nabycia umiejętności w
danej dziedzinie i do wiedzy na jakiś temat. Najważniejsze jest to, aby być
wiarygodnym. Każdy fałsz zostanie szybko rozszyfrowany.
- Stworzenie planu
Przygotowanie strategii działania to podstawa rozpoczęcia
działalności influencerskiej, to biznesplan. Bez niego ani rusz. Najlepiej, aby
plan działania przygotować na pół roku. Będzie on plastyczny, czyli
niejednokrotnie konieczne stanie się nanoszenie zmian w zależności od potrzeb,
kontaktów z PR, potencjalnymi reklamodawcami. Zmiany będą generowane przez
oczekiwania czytelników, odbiór przekazywanych przez nas informacji,
zapotrzebowanie rynku. Do pracy trzeba podejść z dużą dozą pokory i
cierpliwości, bo na rezultaty trzeba będzie poczekać. Zanim zmienimy tematykę i
zakres działania, konieczne będzie opracowanie planu promocji.
3. Jaki wybrać kanał
komunikacji?
Jeden? Dwa? Najlepiej, jeśli będą maksymalnie
trzy. To w zupełności wystarczające. W zależności od tego jaka będzie forma
relacji, wybieramy stosowny kanał. Jeśli postawimy na przekaz za pomocą obrazu
lub grafiki, to warto skupić się na Instagramie i Pintereście. Jeśli mamy
zamiar tworzyć filmy zróbmy to poprzez Facebooka i Youtube. Jeśli mamy zamiar
zaproponować potencjalnym odbiorcom słowo pisane, to trzeba postarać się o
założenie bloga, z ewentualnym przeniesieniem informacji o kolejnych postach na
Facebook, ewentualnie dodatkowo Instagram.
Te miejsca w zupełności wystarczą.
4. Jaką tematykę poruszyć? Co
dobrze się sprzedaje?
Zasadniczą sprawą jest to, aby publikować
teksty, obrazy, filmy zgodne z naszymi zainteresowaniami. To musi być prawda.
Warto jednak posłużyć się dostępnymi narzędziami, które ułatwią dobór tematyki.
5. Jakimi narzędziami się
posłużyć?
a) Wordpress i reachablogger
– to bezpłatne platformy, na których można w prosty sposób przedłożyć swoją
ofertę.
b) Kalendarz Google – tu
można zapisywać ważne spotkania, zadania, zlecenia. Można go dzielić z innymi
osobami.
c) Dysk Google – bardzo
przydatny zwłaszcza wtedy, gdy na jednym dokumencie musi pracować więcej niż
jedna osoba.
d) Google Keep – tu można
ustawić przypomnienie na daną godzinę o zadaniu do wykonania.
e) Dropbox – wirtualny dysk
dostępny z smartfonów i komputerów.
f) iFirma – bezpłatny program
do wystawiania faktur.
g) Outlook – ułatwia
odbieranie poczty.
6. Jak się promować?
To bardzo ważny punkt w działaniu. Promowanie
jest podstawą sukcesu. Trzeba zdobyć odbiorców i udostępniać własne dokonania
wszędzie, gdzie to tylko możliwe. W sieci możliwości jest bez liku, by dotrzeć
do potencjalnych fanów.
7. Jak często przekazywać
nowe treści?
To bardzo ważne zadanie. Nie można zawieźć
swoich odbiorców i publikować treści od czasu do czasu. Można to robić nawet
codziennie. Pamiętać trzeba o słowach kluczowych, by łatwo nas było odnaleźć
nas w sieci. Pomocne będzie tu pozycjonowanie strony. Ułatwi to zwiększenie
zasięgu.