Do słownika języka polskiego weszło stosunkowo niedawno słowo influencer.
To człowiek, który tworzy, publikuje, zabiera głos w różnych sprawach – to wszystko na forach internetowych.
Influencerzy zarabiają, publikując w sieci swoje wpisy, a ich zarobki bywają bardzo pokaźne.
Źródło grafiki - tutaj |
Pijarowcy i marketingowcy intensywnie współpracują z
influencerami, bo to jedna z lepszych dróg promocji towarów i usług. Wydajnie
pracującym influencerom są w stanie przeznaczyć spore kwoty na reklamę.
Monetyzacja zainteresowań to obecnie jedna z lepszych form
zarabiania w sieci.
Zalety bycia influencerem:
- Zarabianie pieniędzy bez wychodzenia z domu.
- Szansa na pracę z każdego miejsca na świecie – możliwość wyjechania na kilka dni i kontynuowania działalności.
- Praca w godzinach dla nas odpowiednich – jednym dniu można działać przez 12 godzin, a w innym odpoczywać do woli. Wybór należy do samego zainteresowanego.
- Możliwość opuszczenia miejsca pracy, w celu załatwienia sprawy i zrobienia zakupów.
- Oszczędność na dojazdach do pracy.
- Niewielka powierzchnia na miejsce pracy – wystarczy niewielkie biurko.
- Małe koszty zakupu sprzętu – wystarczą średniej klasy komputer i smartfon, biurko, ergonomiczny fotel.
- Samodzielne ustalenie wysokości pensji 😊
W jaki sposób stworzyć dobry kanał influencerski?
- Na początek należy określić, co jest naszą mocną stroną, na czym dobrze się znamy. Trzeba usiąść z kartką papieru i wynotować wszystko, o czym moglibyśmy informować potencjalnych odbiorców. Możemy spróbować swoich sił zarówno w branży niszowej, jak i popularnej. Następnie trzeba stworzyć coś, co nas będzie wyróżniało – styl, język przekazu, nazwę, logo. Wszystko musi nosić znamiona spójności, a zarazem oryginalności. Dobrze, aby być ekspertem w jakiejś dziedzinie, choć można też spróbować sił na płaszczyźnie, którą dopiero rozpoznajemy. To może być ciekawe z punktu widzenia odbiorcy, bo będzie on śledził krok po kroku dochodzenie nabycia umiejętności w danej dziedzinie i do wiedzy na jakiś temat. Najważniejsze jest to, aby być wiarygodnym. Każdy fałsz zostanie szybko rozszyfrowany.
- Stworzenie planu
Przygotowanie strategii działania to podstawa rozpoczęcia działalności influencerskiej, to biznesplan. Bez niego ani rusz. Najlepiej, aby plan działania przygotować na pół roku. Będzie on plastyczny, czyli niejednokrotnie konieczne stanie się nanoszenie zmian w zależności od potrzeb, kontaktów z PR, potencjalnymi reklamodawcami. Zmiany będą generowane przez oczekiwania czytelników, odbiór przekazywanych przez nas informacji, zapotrzebowanie rynku. Do pracy trzeba podejść z dużą dozą pokory i cierpliwości, bo na rezultaty trzeba będzie poczekać. Zanim zmienimy tematykę i zakres działania, konieczne będzie opracowanie planu promocji.
3. Jaki wybrać kanał komunikacji?
Jeden? Dwa? Najlepiej, jeśli będą maksymalnie
trzy. To w zupełności wystarczające. W zależności od tego jaka będzie forma
relacji, wybieramy stosowny kanał. Jeśli postawimy na przekaz za pomocą obrazu
lub grafiki, to warto skupić się na Instagramie i Pintereście. Jeśli mamy
zamiar tworzyć filmy zróbmy to poprzez Facebooka i Youtube. Jeśli mamy zamiar
zaproponować potencjalnym odbiorcom słowo pisane, to trzeba postarać się o
założenie bloga, z ewentualnym przeniesieniem informacji o kolejnych postach na
Facebook, ewentualnie dodatkowo Instagram.
Te miejsca w zupełności wystarczą.
4. Jaką tematykę poruszyć? Co
dobrze się sprzedaje?
Zasadniczą sprawą jest to, aby publikować
teksty, obrazy, filmy zgodne z naszymi zainteresowaniami. To musi być prawda.
Warto jednak posłużyć się dostępnymi narzędziami, które ułatwią dobór tematyki.
5. Jakimi narzędziami się
posłużyć?
a) Wordpress i reachablogger
– to bezpłatne platformy, na których można w prosty sposób przedłożyć swoją
ofertę.
b) Kalendarz Google – tu
można zapisywać ważne spotkania, zadania, zlecenia. Można go dzielić z innymi
osobami.
c) Dysk Google – bardzo
przydatny zwłaszcza wtedy, gdy na jednym dokumencie musi pracować więcej niż
jedna osoba.
d) Google Keep – tu można
ustawić przypomnienie na daną godzinę o zadaniu do wykonania.
e) Dropbox – wirtualny dysk
dostępny z smartfonów i komputerów.
f) iFirma – bezpłatny program
do wystawiania faktur.
g) Outlook – ułatwia
odbieranie poczty.
6. Jak się promować?
To bardzo ważny punkt w działaniu. Promowanie
jest podstawą sukcesu. Trzeba zdobyć odbiorców i udostępniać własne dokonania
wszędzie, gdzie to tylko możliwe. W sieci możliwości jest bez liku, by dotrzeć
do potencjalnych fanów.
7. Jak często przekazywać
nowe treści?
To bardzo ważne zadanie. Nie można zawieźć
swoich odbiorców i publikować treści od czasu do czasu. Można to robić nawet
codziennie. Pamiętać trzeba o słowach kluczowych, by łatwo nas było odnaleźć
nas w sieci. Pomocne będzie tu pozycjonowanie strony. Ułatwi to zwiększenie
zasięgu.
Przed rozpoczęciem aktywności warto dokładnie zastanowić się, jakie przesłania chce się wypuszczać w świat, kto będzie grupą docelową, jaki klimat się stworzy, wówczas plan działania o wiele łatwiej dopasować i uwzględniać jego elastyczność. Izabela Bookendorfina
OdpowiedzUsuńZgadzam się. Sprawę trzeba dokładnie przemyśleć.
UsuńStworzenie konkretnego planu działania jest bardzo ważne.
OdpowiedzUsuńMnie jakoś to promowanie i zarabianie nie wychodzi. Totalnie nie wiem jak się za to zabrać , bo rynek w tym temacie jest już mocno przeładowany
OdpowiedzUsuńŚwietne porady dla początkujących influencerów. Plan działania i wybór kanału komunikacji to rzeczy niezwykle istotne na początku drogi.
OdpowiedzUsuńCiekawa analiza tematyki. Rzeczywiście, ważne jest, aby treści były zgodne z zainteresowaniami, ale też trzeba wziąć pod uwagę preferencje odbiorców.
OdpowiedzUsuńChociaż sam "zawód" brzmi bardzo ciekawie, to chyba osobiście nie chciałabym być influencerką
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawe podejście do tego zawodu. Sama jednak bym nie chciała być influencerką.
OdpowiedzUsuń