10 gru 2020

# handmade

Jak zrobić grubą czapę w warkocze?

Czapy, czapki, czapeczki... Mamy na nie sezon. Jesień i zima to chłodne pory roku. Wiatr, przeszywające zimno, mrozy wymuszają na nas noszenie ciepłych ubrań. Dbając o zdrowie warto ubierać się stosownie do pogody, by nie zaburzyć funkcjonowania układu immunologicznego. Ochrona głowy jest szczególnie ważna. Różne źródła podają, że przez głowę ucieka od 50 - 80 % ciepła. Czy 80, czy 50 - to sporo. Badania wykazały jednak, że utrata ciepła wynosi 11 %.

Jednak i tak należy chronić głowę, która nie ma izolacyjnej powłoki tkanki tłuszczowej. Skóra głowy nie jest w stanie reagować na obniżenie temperatury tak skutecznie jak np. skóra rąk. 

Czapka ochrania przed wiatrem i wilgocią, chroni uszy (nietrudno podczas przejmującego wiatru nabawić się zapalenia uszu czy zatok). 

Z jakiej włóczki najlepiej zrobić czapkę? Preferuję z wełny lub z dużą jej zawartością. Tym razem na grubaśną czapę wybrałam włóczkę Comfort New Merinos. Świetnie nadaje się ona na zimowe ubrania. Z włóczki przyjemnie się dzierga. Włóczka gładko schodzi z drutów, nitka nie rozwarstwia się.

Parametry włóczki:

  • 70% wełna merino, 30% akryl
  • 50 g || 65 m
  • zalecane druty/szydełko w rozmiarze 6 - 7 mm
  • wyprodukowano we Włoszech, w rodzinnej firmie Arvier
  • zalecane pranie w 30°
  • próbka: 10 oczek i 12 rzędów to 10 cm x 10 cm
  • szacowane zużycie materiału: na sweter damski z długim rękawem - 500g-600g, na męski - 600g-700g, na dziecięcy - 450g-500g, czapka - 100g

Czapa jest bardzo gruba. Zrobiłam ją ze 150 g podwójną nitką metodą bezszwową. 


Na druty nabrałam 50 oczek i przerobiłam 
5 rzędów na drutach nr 9. 


Następnie zmieniłam ścieg na warkocze przedzielone pięcioma oczkami dżersejem na lewo. Tu w ruch poszły druty nr 10. Warkocze 3/3 powstały z 5 oczek - przy krzyżowaniu oczek dodałam po jednym oczku, więc jest ich 6. Po dodaniu oczek na drucie znalazło się ich 55. Przerobiłam 19 rzędów i rozpoczęłam redukcję oczek na lewym dżerseju (co 3 rzędy) oraz na początku i na końcu każdego warkocza.. Pozostałe 16 oczek ściągnęłam na nitce, zakończając robótkę.


Proponowane przeze mnie nakrycie głowy jest lekko sztywne, ale to był zamierzony efekt, by nie opadało ono jak czapka typu "smerfetka". 

Czapa uzupełni zimową stylizację i będzie grzać podczas mroźnych i wietrznych dni.

❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️



3 komentarze:

  1. Ładna czapka :) Kiedyś dużo robiłam na drutach, teraz oczy nie te i koty przeszkadzają :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetna i dokładnie taką mam w planach:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń