12 maj 2023

# przepisy

Pieczona dorada

Lubię ryby. Najchętniej w swojej kuchni sięgam po dorsza, mirunę, łososia, pstrąga i karpia. Ostatnio odkryłam doradę. 

Źródło grafiki - tutaj

Dorada bardzo mi zasmakowała. Danie przygotowałam błyskawicznie, bo miałam już doradę wypatroszoną. Rybę posoliłam, popieprzyłam i ułożyłam w formie wysmarowanej masłem. Doradę piekłam w piekarniku w temperaturze 180°C przez 50 minut (trzeba jednak kontrolować czas pieczenia, bo ryby są różnej wielkości). 

Pieczona dorada zaskoczyła mnie swoim smakiem. Była delikatna i soczysta. Z pewnością na stałe zagości w moim menu.

Rybę podałam z gotowanymi burakami startymi na tarce na tej części, na której ściera się ogórki na klasyczną mizerię. Buraczki doprawiłam tylko solą i dodałam chrzan dla wzmocnienia smaku.



Dorada jest rybą o wyjątkowych właściwościach zdrowotnych. Jej mięso zawiera wiele składników odżywczych i mikroelementów. W 100 gramach mięsa znajduje się ponad 1 gram zdrowych tłuszczów wielonasyconych, witaminy (między innymi B6, B12D). Zawiera sporą dawkę mikroelementów, m. in. fosforżelazopotas, wapń, magnez i selenDorada może stanowić alternatywę dla mięsa dla wegetarian, którzy spożywają ryby i owoce morza. 

Spożywanie proponowanej ryby wspiera naturalne procesy immunologiczne i chroni przed wieloma schorzeniami.

Doradę zalicza się do ryb chudych, jest więc polecana osobom stosującym dietę redukcyjną, otyłym i z nadwagą (100 gramów mięsa dorady to około 115 kilokalorii). Rybę tę poleca się również tym, którzy cierpią na choroby układu krążenia. 

Dzięki zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych spożywanie dorady wpływa pozytywnie na funkcjonowanie układu krwionośnego, zapobiegając powstawaniu zakrzepów i regulując ciśnienie tętnicze. Wspomaga leczenie anemii (w rybie są duże ilości żelaza)Obecność żelaza jest niezastąpiona dla kobiet z obfitymi miesiączkami. Dzięki spożywaniu mięsa dorady obniżymy poziom trójglicerydów i zły cholesterol. 

Dorada powinna znaleźć się w jadłospisie spożywać astmatyków, alergików oraz osób zmagających się ze schorzeniami reumatycznymi. Jest niezastąpiona w zapobieganiu miażdżycy, nadciśnienia, zawałów i chorób niedokrwiennych mięśnia sercowego.

Zawarte w rybie fosfor oraz wapń wpływają na utrzymywanie równowagi kwasowo - zasadowej oraz na wzmocnienie kości i zębów. 

Spożywanie mięsa dorady korzystnie wpływa na pracę układu nerwowego, poprawiając koncentrację, pamięć i uwagę u osób starszych.
 

11 komentarzy:

  1. Uwielbiam ryby, dorady jeszcze nie jadłam, widzę że warto sprobować z uwagi na właciwości zdrowotne, na przykład.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze nie miałam okazji spróbować dorady, ale czuję się zachęcona. Przy okazji wrócę do Twojego przepisu. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Prawdopodobnie nigdy nie jadłam, ale wiele dobrego słyszałam. A czy łatwo ją dostać? Kupowałaś ją w sklepie rybnym?

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie jestem fanką ryb, ale tę polecę rodzicom.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ryby ogólnie lubię, ale przyznam się, że dorada jeszcze nie gościła na moim stole. Muszę wypróbować! Dziękuję za polecenie jej :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pyszna ryba o wielu właściwościach zdrowotnych, więc na pewno jest to dobry wybór na obiad. Pieczoną bardzo lubię. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Przepis na pieczoną doradę brzmi jak dla mnie bardzo smakowicie, szczególnie z dodatkiem buraków.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zdecydowanie mało jem ryb. Dorady jeszcze nie próbowałam

    OdpowiedzUsuń