8 paź 2016

# przepisy

Placuszki z dyni z oscypkiem

Sezon na dynię trwa. To niezwykłe warzywo znajduje zastosowanie w pięknych dekoracjach i smacznych potrawach. Nadaje się na słodkie i pikantne dania. Można z niej wydobyć wiele smaków. Już samo patrzenie na dynię obudziło we mnie kulinarną wenę. A jako że lubię przygotowywać szybkie i nieskomplikowane potrawy, wymyśliłam na poczekaniu placuszki z dyni. 



Składniki:
- dynia
- jajko
- oscypek (ewentualnie żółty ser)
- tymianek
- pieprz, sól
- zielona pietruszka
- masło klarowane

Wykonanie:
Kawałek dyni zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Wymieszać z jajkiem. Posolić, popieprzyć i smażyć na maśle klarowanym. Po przewróceniu placuszków na drugą stronę położyć na każdy z nich kawałek oscypka. Patelnię przykryć pokrywką, by ser się lekko roztopił. Posypać suszonym tymiankiem i dusić jeszcze kilka minut. Podawać z zieloną pietruszką.









Placuszki były takie, że palce lizać, a kolacja przednia. Na obiad też się nadadzą. 
Biegnijcie więc do warzywniaka po dorodną pomarańczową dynię i... do dzieła :)


Na koniec dodam informacje na temat właściwości dyni.

"Właściwości lecznicze mają przede wszystkim pestki, czyli nasiona dyni. Od dawna świeże, nieprzesuszone pestki stosowane były przeciwko pasożytom przewodu pokarmowego, między innymi tasiemcom. Poleca się je stosować u dzieci jako całkowicie nieszkodliwe w przeciwieństwie do środków chemicznych.
Jedzenie pestek dyni zapobiega rozrostowi i zapaleniu gruczołu krokowego. W krajach bałkańskich, gdzie je się dużo pestek z dyni, niezwykle rzadko spotyka się chorobę prostaty. Pestki dyni wykorzystuje się także czasami do produkcji gotowych leków na choroby prostaty.
Nasiona w 30-40% składają się z oleju, zawierającego dużą ilość fitosteroli i nienasyconych kwasów tłuszczowych, hamujących odkładanie się w tkankach złogów cholesterolu, a co za tym idzie zapobiegają miażdżycy.
Ponadto w pestkach znajdują się łatwo strawne białka, witamina E i mikroelementy - selen, magnez, cynk, miedź i mangan. Dlatego też pestki wykorzystywane są w leczeniu stanów zapalnych nerek i pęcherza moczowego. Ze względu na znaczącą zawartość cynku, nasiona dyni stosuje się w leczeniu chorób skóry między innymi trądziku, opryszczki, a także przy wrzodach żołądka i niegojących się ranach.
Kompot z dyni wypity na pusty żołądek działa jako środek na zaparcia. Spożywanie gotowanej lub pieczonej dyni zaleca się również chorym na łuszczycę, a okład ze świeżo pokrajanej dyni można stosować przy oparzeniach pierwszego stopnia jako środek łagodzący.
Warto te warzywa wprowadzić na stałe do jadłospisu, by tanim kosztem wspomagać swoje serce i układ krwionośny. Kabaczki poleca się szczególnie osobom starszym, bo dzięki wysokiej zawartości celulozy ułatwiają trawienie, zapobiegają otyłości i gromadzeniu się cholesterolu." *                                                                                                                           * Źródło - tutaj

Życzę smacznego i kolejnych dyniowych inspiracji.

Pozdrawiam cieplutko :)

Pa, pa :)


22 komentarze:

  1. Pysznostka na prawdę. Muszę wypróbować, a na razie patrzę i chyba już zapach przyjemny pieczony czuję- no i te pyszne kawałki oscypki do tego. TY to jesteś artystka- wszechstronna. U mnie talentów kulinarnych całkowicie. Dobrze,że dzielisz się przepisami, to może i mnie się jakoś uda.Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam oscypki. Musze przetestować ten przepis.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pyszne połączenie smaków!

    OdpowiedzUsuń
  4. To danie muuusi być pyszne. Lubię dyniowe przysmaki. Wczoraj jadłam pyszną zupę dyniową z duuużą ilością imbiru. Przepis pobieram, pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy nie gotowalam potraw z dyni. To danie wyglada na latwe - bede probowac.

    OdpowiedzUsuń
  6. Cudnie wyglądają ;) Uwielbiam dynię ale jak mam ją obierać to rezygnuję z wielu potraw z jej udziałem. Masz może jakiś prosty sposób na obieranie twardej dyni?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, obieranie to nie należy do przyjemności. Można pociąć dynię na mniejsze kawałki. Wtedy będzie łatwiej. Moją dynię obierała męska ręka :)

      Usuń
  7. Muszę wypróbować ten przepis, wygląda mega apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Placków z dyni jeszcze nigdy nie jadłam. A ponieważ dynię uwielbiam w każdej postaci, koniecznie muszę wypróbować Twojego przepisu. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  9. Przegapiłam ten post a jeszcze wczoraj miałam oscypki prosto z Krupówek :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jakie proste! A wyglądają pysznie. Mam dynię w domu to chyba sie skuszę :D

    OdpowiedzUsuń
  11. nie lubię dyni, ale skuszę się z pewnością!

    OdpowiedzUsuń
  12. super! ja sezon rozpoczęłam zupą z dyni :) placuszki prezentują się bardzo smacznie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Placów z dyni jeszcze nie robiłam, muszę spróbować. Zupę dyniową uwielbiam to pewnie placki z dyni też mi przypadną do gustu .

    OdpowiedzUsuń
  14. Wygląda tak pysznie, że chyba dzisiaj zrobię :D
    www.weronikajankowska.pl

    OdpowiedzUsuń
  15. Hej, i tak bez mąki wyjdzie?
    Bo ja z cukinii kiedyś próbowałam to zrobić i się spaliło :(

    OdpowiedzUsuń
  16. Uwielbiam dynię! Zapisuję do wypróbowania.

    OdpowiedzUsuń
  17. fajny pomysł z plackami z dyni i połączenie z oscypkiem - świetne. ja pewnie dorzuciłabym do masy plackowej więcej przypraw, jak w moim przepisie na placki warzywne: http://www.zwidokiemnastol.pl/index.php/przepisy/placki-warzywne-z-cukinii-marchewki-i-ziemniakow/

    OdpowiedzUsuń
  18. Wyglądają przepysznie, a do tego te wartości odżywcze - super!

    OdpowiedzUsuń
  19. Wyglądają pysznie, ale u nas nikt nie lubi oscypków a dynię to lubię chyba tylko ja.

    OdpowiedzUsuń