28 kwi 2018

# inspiracje

Sztuka przez wielkie "S", czyli "Przemiany" w krakowskim Teatrze "Groteska"

W pewien sobotni, ciepły wieczór wybrałam się do teatru "Groteska" w Krakowie na sztukę "Przemiany". Miałam ogromną przyjemność obejrzeć spektakl, który przykuwał uwagę widza od początku do końca, pozwalał widzowi na głębokie przemyślenia, inspirował, zachwycał pomysłem, grą świateł, choreografią, fantazją twórców, kunsztem tancerzy.  To teatr tańca, ze sceny nie pada ani jedno słowo. Dynamika, rozmach przedsięwzięcia, kostiumy, choreografia, muzyka i animacje multimedialne spłatały się w jedną całość dając widzowi wspaniałą ucztę doznań dla oka, ucha i wyobraźni. Jedna z moich znajomych po wyjściu z teatru wypowiedziała takie słowa: "Miałam okazję zobaczyć coś wielkiego". I zgadzam się z nią w pełni.




Źródło fotografii - tutaj
Oto informacje dotyczące twórców i tancerzy:
>> ...
⇒ scenografia: Adolf Weltschek, Małgorzata Zwolińska
⇒ reżyseria: Adolf Weltschek
⇒ scenografia: Małgorzata Zwolińska
⇒ choreografia: Caroline Finn
⇒ koncepcja i projekty multimediów: Adolf Weltschek, Małgorzata Zwolińska
⇒ animacje multimedialne: Małgorzata Zwolińska
⇒ opracowanie muzyczne: Jerzy Kluzowicz oraz Caroline Finn, Adolf Weltschek, Małgorzata Zwolińska
oraz:
⇒ współpraca przy animacjach multimedialnych: Emilia Metzel
⇒ inspicjent: Łukasz Rutkowski
Obsada:
I: Anna Kłos-Koza
II: Sabina Pyka
III: Marta Muck
IV: Natasza Leśniak
V: Masza Tryputsen
VI: Bartosz Kwapień
VII: Karol Miękina
VIII: Dominik Olechowski
IX: Grzegorz Polański
z udziałem: Julii Tomkowicz
Opis:
„Przemiany” to niezwykle barwny i dynamiczny spektakl zrealizowany w stylistyce teatru plastycznego i teatru tańca. Opowiada on o procesie nieustannego odradzania się życia i o człowieku bezustannie poszukującym harmonii i szczęścia na przekór nieubłaganemu losowi. W „Przemianach” esencja życia sprowadza się do najprostszych działań i gestów, codziennych rytuałów, które zwyciężają nad siłami destrukcji.  Życie wciąż trwa i rodzi się na nowo nie poddając się chaosowi i zniszczeniu.
Narracja przedstawienia oparta została na archetypicznych postaciach Kobiety i Mężczyzny. Obecność żeńskiego i męskiego, nocy i dnia, jin i jang służy opowieści o sile dopełniających się przeciwieństw. Twórcy przedstawienia poddają analizie etos mężczyzny zdobywcy i kobiety opiekunki domowego ogniska. Postaci głównych bohaterów i ich indywidualne zmagania z procesami rozpadu i rozkładu czynią tę opowieść bliską doświadczeniu każdego z nas. Oto bowiem bohaterowie w naszym imieniu podejmują trud zwycięskiej walki z przeciwnościami losu. Pokazują, że kruche życie jest czymś niezwykle pięknym i ekscytującym, i będąc kruchym jest jednocześnie twarde jak skała.
Adolf Weltschek i Małgorzata Zwolińska twórczy tandem znany m.in. z realizacji przedstawienia „Hommage à Chagall” – wielokrotnie nagradzanego i wystawianego w wielu krajach Europy spektaklu – zdecydowali się wzbogacić środki wyrazowe typowe dla teatru plastycznego o wachlarz możliwości jakie niesie ze sobą taniec współczesny. Do współpracy zaprosili wybitną brytyjską choreografkę Caroline Finn i dziewięciu niezwykle uzdolnionych, polskich tancerzy. Każdy  z nich może się pochwalić bogatym dorobkiem artystycznym i licznymi nagrodami. Szerokiej publiczności znani są zapewne zwycięzca 6. edycji „You Can Dance” Dominik Olechowski i finalistka tego konkursu, Masza Tryputsen.
W rezultacie tego spotkania powstał spektakl teatru formy o wyjątkowej urodzie i niespotykanej sile wyrazu. Wzajemnie dopełniają się tu różnorodne środki ekspresji: scenografia, kostium, światło, projekcje multimedialne, muzyka i w końcu ekspresyjny ruch znakomitych Tancerzy. Wszystkie one służą tej samej opowieści, wszystkie oddziaływają na zmysły i na emocje widza. Kostium i przestrzeń definiują ruch, ruch definiuje przestrzeń i kostium, jedno prowadzi i inspiruje drugie. Siedemnaście obrazów, siedemnaście sytuacji scenicznych – atrakcyjne rozwiązania formalne łączą się z konkretnymi sensami. W tym przedstawieniu historia opowiadana jest bez słów, a jej przebieg wyłania się z obrazów. Daje to widzom szerokie pole interpretacji.
W spektaklu obecne są liczne odniesienia do dziejów i kultury europejskiej, oprócz nawiązań do malarstwa znajdziemy odwołania do mitu o Orfeuszu i Eurydyce, mitu arkadyjskiego i szekspirowskiego koła historii.„Przemiany” wpisują się także w bogatą tradycję polskiego teatru formy, nawiązując do przedstawień takich artystów jak: Tadeusz Kantor, Józef Szajna, Jerzy Grotowski czy Leszek Mądzik. Odwołują się także do twórczości światowych artystów teatru wizualnego prezentowanych w Krakowie m.in. podczas dwóch ostatnich edycji festiwalu Materia Prima – Forma. Międzynarodowego Festiwalu Teatru Formy, którego organizatorem jest Teatr Groteska.
Ta propozycja uczestniczenia w równoległym obok teatru dramatycznego, a  przecież równie bogatym teatrze formy  będzie dla krakowskiej widowni wyjątkowym spotkaniem ze sztuką teatru  i Artystami na najwyższym, międzynarodowym poziomie.<< *
Źródło: tutaj


Źródło grafiki - tutaj



Film promocyjny dostępny jest tutaj.



4 komentarze:

  1. Uwielbiam teatr. Tez mialam okazje obejzec ostatnio sztuke, gdzie ze sceny nie pada ani jedno slowo. To dziala niezwykle na wyobraznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Aż wstyd się przyznać ale nie pamietam kiedy ostatnim razem byłem w teatrze. Zachęcasz :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy spektakl, troche daleko, może wystawią go w Poznaniu:-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam teatr, ostatnio byłam w Teatrze 6 Piętro na "Wujaszku Wania". Polecam, super dostosowana fabuła do dzisiejszych czasów. No i fenomenalna gra Żebrowskiego i Malajkata. Poza tym, jak zawsze fajny post :). Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń