18 mar 2020

# przepisy

Domowy chleb orkiszowy

Edit - udostępniam archiwalny post. Może teraz, kiedy ograniczamy wychodzenie z domu, przepis się przyda. Polecam.

Witam wszystkich wieczorową porą.
Dzień upłynął pod znakiem słońca. Z taką energią słoneczną postanowiłam jeszcze dziś upiec chleb orkiszowy. Jest pyszny. Podobno z chleba orkiszowego nie zrobi się nam oponka :) (?) Smak chleba przypomina mi ten pieczony na wsi przez moją babcię.



A oto przepis:

Składniki:
  • 1 kg mąki orkiszowej (można zastąpić inną mąką)
  • 4 łyżki oleju rzepakowego lub słonecznikowego
  • 2 łyżeczki soli morskiej lub himalajskiej, albo 1 łyżeczka zwykłej
  • 1/2 szklanki maślanki
  • 2 - 3 szklanki przestudzonej przegotowanej wody
  • 5 dag drożdży
  • 3 łyżki mleka
  • 1 łyżeczka cukru
  • można dodać 1 zgnieciony ugotowany ziemniak 
Sposób wykonania:

Sporządzić zaczyn z drożdży, cukru i lekko podgrzanego mleka. Poczekać, aż zaczyn wyrośnie.
Połączyć składniki (bez oleju), starannie wyrobić, przykryć ściereczką, odstawić w ciepłe miejsce i odstawić na 1/2 godz. do wyrośnięcia. Następnie dodać olej, przerobić, uformować chleb w 2 keksówkach i odstawić na 40 min do wyrośnięcia. Piec w temperaturze 200 stopni C ok. 50 min.

Dziś do ciasta dodałam jeszcze  siemię lniane.




Chlebki już się pieką. Dom wypełnił się wspaniałym zapachem domowego pieczywa. 
Z masłem będzie pychotka :) 


Chlebki gotowe. Polecam i życzę smacznego :)

2 komentarze:

  1. Czy ten chleb nie jest ciężki? Wygląda apetycznie a mąkę akurat mam orkiszową:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno jest cięższy od tych "sklepowych", które są nafaszerowane spulchniaczami.

      Usuń